„Gdzie budować gniazdo?”.

🦋Witajcie Kochane Motylki z Rodzicami.🤗
🌨 Za oknem dzisiaj pada śnieg choć mamy już wiosnę. ☀️
W ubiegłym tygodniu rozmawialiśmy o wiosennym przebudzeniu, poznaliśmy wiosenne kwiaty, wiemy już jak rozwijają się motyle. W tym tygodniu porozmawiamy o ptakach, które przylatują do nas wiosną.”Wiosenne powroty” to temat przewodni na ten tydzień.

Zaczniemy od poznania właśnie tych ptaków na karcie nr 1. Spróbujcie podzielić na sylaby nazwy ptaków i określić pierwszą głoskę w słyszanym wyrazie.

Te ptaki odlatują od nas na zimę do ciepłych krajów ale wiosną wracają do swoich domów, gniazd i tu posłuchamy opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”.
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –
powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.
Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…
trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam
kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

😊Teraz jest prośba do rodziców aby porozmawiali z dziećmi na temat opowiadania.
−− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
−− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
−− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
−− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
−− Z czego ptaki robią gniazda?

Praca plastyczna do treści opowiadania” Wiosenne gniazdko z ptaszkami” 🐦proszę narysować lub zrobić z dostępnych materiałów plastycznych gniazdko a w nim ptaszka. Czekamy na kreatywne pomysły dzieci i rodziców.

Teraz będzie propozycja zabawy ruchowej dla dzieci i ich rodziców – Powróciły skowronki i bociany.
Dzieci i rodzice dzielą się na dwie grupy – bociany i skowronki. Przypominają głosy ptaków – kle, kle, kle – bociany – i dzeń, dzeń, dzeń – skowronki. Bociany poruszają się,
machając wyciągniętymi rękami i mówiąc: kle, kle, kle… a skowronki
poruszają się, machając zgiętymi w łokciach rękami i mówiąc: dzeń, dzeń, dzeń… i zamiana ról.
Ptaki w większości budują swoje gniazda, ale są i takie ptaki, które korzystają z gotowych domków i na karcie nr 2 należy zaprowadzić ptaszki do ich domków.
Na początku każdego tygodnia poznajemy literki i w tym tygodniu będzie to litera „ J ”. Karta nr 3 poświęcona jest właśnie tej literce.

😇Rodzice i przedszkolaki jesteście bardzo dzielni w tych trudnych dniach #zostańwdomu. Wasze działania z dzieckiem są tego wielkim przykładem. ❤️

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.