🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
Witajcie Motylki z Rodzicami!
W ubiegłym tygodniu rozmawialiśmy o tym jak należy dbać o Ziemię – nasz wielki dom. Dzisiaj rozpoczniemy nowy temat jakim jest „ Moja miejscowość, mój region” czyli porozmawiamy o miejscowości w której mieszkamy. Zaczniemy oczywiście od ćwiczeń. Ostatnio ćwiczyliśmy z Pipi i Scooby Doo, dzisiaj również poćwiczymy z Pipi i z myszką Minnie. https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M
Aby miło rozpoczął się tydzień proponujemy „Masaż na dobry humor”
😊😊😊😊
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.
🏡🤗
Teraz mamy prośbę do rodziców aby przeczytali dzieciom opowiadanie pt. „Dom” a następnie porozmawiali na temat treści opowiadania za pomocą pytań pomocniczych.
Przedszkolaki rysowały domy. Niektóre z domów były wysokie i prawie sięgały chmur, a inne niskie z ogródkiem i kwiatami. Dzieci najpierw rysowały duży kwadrat lub prostokąt, a w nim małe kwadraciki jako okienka. Czasem na górze powstał dach w kształcie trójkąta, a na nim komin. Z komina leciał dym.
– Ja narysuje zamek i wieżę – powiedział Maciuś.
– Jesteś królem? -zapytała Ada.
Tak – zachichotał Maciuś. Mieszkam na samej górze. A ja jestem królewną i też mieszkam na górze – powiedziała Ada, która miała pokój na poddaszu domu.
Bliźniaki, Marcin i Ola, narysowały wysoki blok i mnóstwem okienek. W jednym z nich namalowały swoje uśmiechnięte buzie.
– My mieszkamy na parterze – odparł Marcin.
– A co to jest parter? – zdziwiła się Ada.
– Parter jest na dole.
Słysząc rozmowę przedszkolaków, pani narysowała wysoki blok i wyjaśniła dzieciom, jak się liczy okienka w domach.
– Spójrzcie, mieszkanie na samym dole to parter. Powyżej w kolejności są piętra: pierwsze, drugie, trzecie, czwarte…. aż do góry. Piwnica w bloku mieści się pod parterem.
– U nas w piwnicy są koty! – do rozmowy włączyła się Kasia.
– My nie mamy piwnicy, tylko spiżarnię – stwierdziła Ada. Tata przynosi stamtąd kompoty i dżemy.
– Ludzie, którzy mieszkają na parterze nie zawsze muszą chodzić po schodach. Jeśli blok jest wysoki, koniecznie musi w nim być winda, która zawozi mieszkańców na wybrane piętro.
– Aha! najpierw jest parter, potem pierwsze piętro, drugie, trzecie, aż do góry…
– Właśnie tak!
– A piwnica?
– W piwnicy ludzie nie mieszkają – powiedział Tomek.
– Wieczorem Ada opowiedziała o wszystkim Olkowi i zapytała:
– Jak myślisz dlaczego ptaki nie mają gniazd na parterze?
– Niektóre mają, na przykład skowronek. Czasami inne zwierzęta mogą porwać jaja, albo pisklęta. Gniazda i dziuple powinny być wysoko na piętrze.
– Ptaki nie muszą mieć windy do dziupli, bo potrafią latać stwierdziła Ada.
– Też bym tak chciał.
– Mieszkać w dziupli?
– Nie. Latać!
– A na którym piętrze mieszkają lisy?
– Lisy maja norki pod ziemią, więc chyba mieszkają w piwnicy.
– Ciekawe czy mają też dżemik z jagód… zastanawiała się dziewczynka.
W nocy Ada miała piękny sen. Śnił jej się las pełen zwierząt. W leśnej piwnicy mieszkały lisy, misie i borsuki na parterze spały sarenki, jelenie i dziki, a na piętrach drzew ptaszki śpiewały senną kołysankę:
„Aaaa, ptaszki dwa
Rozćwierkane obydwa,
Nic nie będą robiły,
Tylko Adę bawiły….”
Rozmowa na temat opowiadania.
• W jakim domu mieszkała Ada?
• W jakim domu mieszkasz ty. Opisz jak on wygląda.
• Ile pięter ma twój blok. (dzieci przeliczają stosując liczebniki porządkowe).
😊😊🌼
Wiecie już, że można mieszkać w domu i w bloku. Wiecie jak są zbudowane te budynki mieszkalne i czym się charakteryzują. ( karta A ).Teraz spójrzcie przez okno lub wyjdźcie na balkon (z osobą dorosłą) i opowiedzcie co widzicie, jakie budynki. Wypowiadajcie się pełnym zdaniem. Pamiętacie jak nazywa się miejscowość w której mieszkacie. Na pewno tak. A wiecie czy to jest miasto czy wieś. Jeżeli nie jesteście pewni to przyjrzyjcie się zadaniom na karcie nr 1 i 2 i już będziecie wiedzieć.
W tym tygodniu nauczymy się piosenki pt. „ Mój dom”. Melodię i słowa znajdziecie tutaj https://chomikuj.pl/Dile5/PIOSENKI+dla+dzieci/Przedszkole/09.+Weso*c5*82e+Przedszkole+Pi*c4*99ciolatka/M*c3*b3j+dom,4510950956.mp3(audio)
Zabawa ruchowa „Domy – dzieci”
Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym terenie w pokoju.
Na hasło; Domy – dzieci stoją nieruchomo,
Na hasło; Dzieci – biegają swobodnie.
Do wykonania pozostały jeszcze zadania na kartach nr 3, 4, 5, 6. Na pewno świetnie sobie poradzicie. Trzymamy za Was kciuki.
🙃😊🥰