Dzień dobry kochane Motylki z Rodzicami. Witamy Was dzisiaj zagadkami:
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle.
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle. (łąka).
Wysyłają ją do nieba,
po kawałek chleba. ( biedronka)
Brawo już wiecie o czym będziemy dzisiaj rozmawiać ale nim zaczniemy to trochę poćwiczymy przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=kuC4JNqM-64
Mieszkańcy łąki pomogą nam podczas ćwiczeń logopedycznych. Potrzebne będzie : lusterko dla rodzica i dziecka
Bocian i żaba- dziecko naśladuje dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem
Biedronka ma dużo kropek- dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry
Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami
Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły : bzz bzzz bzzzzz bzz bzzz bzz
Motyl- jak motyl porusza skrzydłami , tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust
Konik polny- tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zębami.
Zapraszamy Was kochani teraz z rodzicami na wirtualny spacer po łące przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=KdKgdHxYs10 . Rodzice czytają tekst a dzieci wykonują słyszane polecenia, cały czas słyszymy melodię ale w odpowiednich momentach rodzic zatrzymuje muzykę.
− Nastała wiosna. Dzisiaj wybierzemy się na łąkę.
Dzieci spacerują za Rodzicem w określonym kierunku w rytmie nagrania muzyki o pogodnym charakterze. Podczas przerwy w muzyce Rodzic mówi:
− Jak tutaj pięknie! Tyle kwiatów i miękka, świeża trawa!
Dzieci nabierają powietrze nosem, wydychają ustami na samogłosce – ooo! i sylabie
aaaach!
Ponownie maszerują w rytmie nagrania muzycznego. Podczas przerwy w muzyce Rodzic kontynuuje:
− Czy czujecie, jak pachną kwiaty i kwitnące krzewy?
Dzieci zatrzymują się, nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Następnie udają kichnięcie.
Ponownie maszerują a Rodzic mówi:
− Pora odpocząć. Kładziemy się na trawie i powoli oddychamy.
Dzieci wykonują wdech nosem, wydech ustami, następnie wdech ustami i wydech ustami i przechodzą do pozycji leżącej.
− Zasypiamy, słuchamy wiosennej muzyki.
W tle słychać cichą muzykę. Dzieci miarowo oddychają, z dłońmi ułożonymi na przeponie.
− Zaczyna powiewać wiatr. Szumi trawa. Wiatr wieje coraz mocniej.
Dzieci przechodzą do pozycji stojącej. Nabierają powietrze nosem i wypuszczają je, równocześnie wypełniając powietrzem policzki.
Kochani po spacerze wysłuchajcie opowiadania pt. „Niespodzianka biedronki.”
Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły przez cały dzień zbierały nektar z kwiatków, mrówki pracowicie budowały swoje mrowiska,
a biedronka wygrzewała się w promieniach słońca.
– Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar – nektar – mówiły pszczoły.
– Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczały mrówki. Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała …. Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek. Poleciała najpierw do motyla.
– Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała. Motyl obiecał pomóc. Następnie udała się do pasikonika – Pasikoniku, pomożesz mi? – zapytała. Pasikonik obiecał pomóc. Biedronka poprosiła także o pomoc świetliki i ślimaka, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały, mrowisko, oni rozwieszali girlandy pod listkami łopianu i dekorowali polankę kwiatami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki … na wieli bal! Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, świetliki rozświetlały mrok, a ślimak – powoli, jak to ślimak – przygotowywał napoje.
– Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki i odtąd nie namawiały jej już do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.
Prośba do rodziców o porozmawianie na temat treści opowiadania:
– kto występował w opowiadaniu?
– co robiły pszczoły?
– co robiły mrówki?
– jaką niespodziankę przygotowała biedronka dla przyjaciół?
Na końcu opowiadania wszyscy tańczyli na balu i my też zapraszamy Was do tańca https://www.youtube.com/watch?v=jQoHw7jvkRU.
Teraz posłuchajcie ciekawostek o biedronce karta A.
Biedronka to owad z rodziny biedronkowatych obejmującej niewielkie chrząszcze o owalnym, wypukłym ciele. Ich długość sięga do 6 mm. Żywią sie mszycami. Ich czułki są krótkie, często zakończone tzw. buławka. Mają 3 pary odnóży oraz czerwone lub pomarańczowe skrzydełka z czarnymi kropkami.
W Polsce najczęściej występuje biedronka siedmiokropka. Głowa biedronki jest szeroka, wchodzi w przedplecze. Wzrok biedronek jest wyjątkowo słaby i zwykle muszą niemal dotknąć mszycy, żeby ją rozpoznać. Otwór gębowy ma postać charakterystycznych „toporków”. Odżywiają się głównie mszycami, a także jajami owadów lub młodymi larwami.
Na karcie B przedstawiony jest cykl rozwoju biedronki. Biedronki są owadami pożytecznymi i zasługują na szczególną ochronę, gdyż żywią sie mszycami oraz innymi szkodnikami roślin. W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek.
Teraz proponujemy zabawę rytmiczną w oparciu o rymowankę „Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba”: – rytmiczne recytowanie rymowanki: sylabami, z klaskaniem, tupaniem, podskokami, z wykorzystaniem instrumentów „perkusyjnych” z kuchni.
Na łące możemy spotkać nie tylko biedronki. Zobacz na karcie nr 1, kogo jeszcze możemy spotkać, policz i zapisz wynik. Na karcie nr 2 należy dorysować kropki biedronkom. Na karcie nr 3 należy policzyć kropki po lewej stronie karty i zaznaczyć biedronkę, która ma tyle samo kropek na swoich skrzydełkach. Na karcie nr 4 należy połączyć biedronki z ich cieniem. A na karcie nr 5 oprócz liczenia kropek należy wpisać odpowiedni znak pomiędzy biedronkami.
W tym tygodniu proponujemy pracę plastyczną wykonaną techniką orgiami „Wesoła biedronka”. Potrzebne będą kartka papieru dwa czerwone koła i jedno czarne takiej samej wielkości, jedno mniejsze czarne koło i 7 czarnych małych kółek. Na całej kartce rysujemy dużo zielonych( różne odcienie zieleni) kresek od góry do dołu i mamy już gotową łąkę. Czerwone koła zginamy na pół. Czarne mniejsze koło przyklejamy na kartce i będzie to głowa,do głowy doklejamy duże czarne koło i mamy już tułów czerwone koła zgięte na pół przyklejamy na czarnym dużym kole pozostawiając między nimi małą przerwę będą to skrzydła biedronki, na skrzydełkach przyklejamy siedem kropek. I w ten oto sposób mamy biedronkę siedmiokropkę. Na naszej łące można dorysować lub dokleić kwiatki. Zapraszamy Was do podzielenia się z nami zdjęciami Waszych prac.