Witajcie Motylki z Rodzicami! Dzisiaj kontynuujemy temat zwierząt mieszkających na wsi. Te zwierzątka często są bohaterami polskich przysłów. A co to są przysłowia? To takie dziwne powiedzenia, które lubią powtarzać dorośli? Podobno są bardzo mądre i podpowiadają nam, jak żyć. Coś w tym jest, posłuchajcie niektórych z nich np.:
„Krowa, która dużo ryczy mało mleka daje” – ten kto się chwali, mówi najwięcej, zwykle niewiele robi.
„Kot zawsze na cztery łapy spadnie” – zawsze wyjdziesz cało nawet z najtrudniejszych sytuacji.
„Gdyby kózka nie skakała to by nóżki nie złamała” – brak umiaru może doprowadzić do niekorzystnych sytuacji.
„Pisać jak kura pazurem” – pisać niewyraźnie, bazgrolić. I tego wam nie życzę ale pamiętajcie, że ćwiczenia w pisaniu i nie tylko uczynią z Was mistrzów. To zaczynamy od ćwiczeń gimnastycznych
„ Na wiejskim podwórku”:
Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo – dzieci maszerują po sali, pokoju, naśladują głosy ptactwa domowego:
kury – ko, ko, ko
indyki – gul, gul, gul
kogut – kukuryku
kaczki – kwa, kwa, kwa
gęsi – gę, gę,gę
– Zatrzymują się, machają skrzydłami – dzieci wykonują ruchy rękami.
– Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno -dzieci wykonują skręty szyi w prawą i lewą stronę.
– Kogut wskoczył na płot – dzieci wykonują podskoki obunóż.
– Gospodarz sypie ziarno – skłony w przód.
– Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko – dzieci przemieszczają się na czworakach.
– Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą pod mostkiem – przejście na czworakach pod krzesłem , stołem.
– Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając – przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
– Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok – przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.
– Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory – dzieci chodzą na czworakach, przechodzą pod „mostkiem” (jak wyżej).
Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające – stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.
Aby utrwalić sobie nazwy zwierzątek żyjących na wsi obejrzyjcie ten oto filmik https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8
Zwierzęta, które mieszkają na wsi są bardzo pożyteczne bo dzięki nim mamy pożywienie i nie tylko. Zobaczcie na karcie A, B, C czym się one żywią, gdzie mieszkają, jak wyglądają ich dzieci i co nam dają w zamian za karmienie ich i dbanie o nie.
O liczeniu nie zapominamy i bawimy się w taką zabawę matematyczną „Liczymy łaty krowy”.
Narysujcie krowę, lub wydrukujcie karta nr 1 możecie ją wyciąć. Przygotujcie z papieru również czarne łatwy dla krowy. Zabawa polega na rzucaniu kostką i wkładaniu na schemat krowy łat adekwatnie do wyrzuconych oczek. Nasza krowa już ma 3 łaty więc dodajemy swoje łaty do łat już narysowanych. Możemy również pokazać dziecku zapis danej cyfry. Wspólnie układajcie, sprawdzajcie i dobrze się przy tym bawcie. Pamiętajcie o zamianie ról.
Na karcie nr 2 należy otoczyć w dwie pętle zwierzęta, które mają 4 i 2 nogi i dokończyć rysowanie kotka. Na Karcie nr 3 należy skreślić zwierzęta, które nie mieszkają na wsi. Na karcie nr 4 za ogrodzeniem ukryły się zwierzęta, spróbujcie odgadnąć po czubku głowy kto się tam schował i połączcie z całą postacią.
Nie zapominamy też o śpiewaniu mamy dla was piosenkę pt. „Stary Donald farmę miał”.
Wysłuchajcie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=XQRHDliey4c podczas śpiewania też utrwalicie sobie nazwy zwierząt. Nawet możecie stworzyć domową orkiestrę, do tej zabawy potrzebujecie kuchenne narzędzia np. dwie łyżki lub łyżka + garnek – uderzamy o siebie „instrumentami” (wykorzystać można to co znajduje się w kuchni). Gramy na instrumentach podczas piosenki. Kiedy w tekście pojawiają się poszczególne zwierzęta – przestajemy grać i naśladujemy wydawane przez nie odgłosy.
Przykład:
Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)
I na tej farmie świnkę miał ija, ija o! (gramy)
Świnka chrum – chrum – chrum (x2) (śpiewamy)
Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)
Na koniec zadanie dla mistrzów z kodowania – karta nr 5. Należy wyciąć kolorowe figury i ułożyć je na planszy aby zgadzał się kolor i kształt figury. Powodzenia mistrzowie.